Wednesday 24 June 2020

JAMBATAN BATANG SADONG


Pembinaan Jambatan Batang Sadong dibina di Kampung Buloh, Samarahan di Serawak. Jambatan Batang Sadong ini adalah salah satu jambatan yang penting bagi melengkapkan jajaran jalan pesisir pantai di Negeri Serawak.


Pandangan dari atas Jambatan Batang Sadong

Perasmian Jambatan Batang Sadong
Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM231 juta untuk projek ini dan telah mula pembinaan pada bulan julai 2012. Jambatan Batang Sadong dibuka kepada orang ramai pada 16 oktober 2016. Jambatan Batang Sadong telah dirasmikan pada oleh YAB  Datuk Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak iaitu Perdana Menteri Malaysia ke-6.


Majlis Perasmian Jambatan Batang Sadong

Jambatan Terpanjang Serawak
Apabila siapnya jambatan ini, ia merupakan jambatan terpanjang di Serawak dengan kepanjangan 1.48 kilometer. Lebar jambatan ini adalah 11.5 meter dan mempunyai 2 lorong 2 hala.

Memendekkan Perjalanan

Jambatan Batang Sadong telah memendekkan masa perjalanan dari daerah Asajaya, Sadong Jaya ke daerah Simunjan. Jambatan ini juga telah memendekkan hampir 2 jam perjalanan antara Kuching dan Sebuyau.

Penduduk Serawak tidak perlu menyeberang sungai menggunakan feri lagi

Mengubah Penjanaan Ekonomi Penduduk
Jambatan Batang Sadong telah mengubah penjanaan ekonomi pembangunan khususnya kepada pekan Sebuyau. Potensi penjanaan ekonomi penduduk setempat dengan siapnya jambatan itu, Jadi penduduk tidak perlu menggunakan perkhidmatan feri untuk berulang-alik anatara bandar. Jambatan ini telah memudahkan penduduk di Sebuyau membawa hasil pertanian untuk dipasarkan di bandar.

Kesan positif Jambatan Batang Sadong yang diterima oleh penduduk setempat sangat luar biasa

Mengubah Landskap Penduduk
Jambatan Batang Sadong telah memberi nafas baharu kepada penduduk Sebuyau. Hal ini kerana jambatan ini terletak di tengah jalinan jalan raya pesisir pantai yang kini menjadi tumpuan laluan kenderaan dan sangat strategic jika merencanakan lokasi pembangunan. Antara pelan yang telah diwujudkan di penduduk pekan Sebuyan adalah masjid, kawasan komersial, kediaman, institusi Pendidikan, sekolah menengah, pejabat kerajaan dan kawasan industri kecil dan sederhana.






No comments:

Post a Comment