Monday 29 June 2020

JAMBATAN PERSAHABATAN


Jambatan persahabatan diantara negara Brunei dan Malaysia. Jambatan ini merupakan jambatan yang menghubungkan Malaysia dan Brunei iaitu bahagian Sarawak, Limbang dan Temburong. Jambatan ini dibuka kepada orang ramai pada hari ahad iaitu 8 Disember 2013.

Jambatan Persahabatan

Jambatan Persahabtan telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia ketika itu iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak dan Sultan Brunei iaitu Sultan Hassanal Bolkiah. Hal ini kerana Jambatan Persahabatan merupakan projek yang dikendalikan secara bersama oleh kerajaan Brunei dan Malaysia.


Majlis perasmian Jambatan Persahabatan

Jambatan pre-cast concrete ini mempunyai sepanjang 189 meter dan mempunyai lebar 14 meter iaitu dua Lorong – dua hala. Kos pembinaan sebanyak RM 21.95 juta dikongsi bersama oleh Malaysia dan Brunei. Kos pembinaan jalan tuju di sebelah Malaysia ditanggung oleh Malaysia dan pembinaan jalan tuju di sebelah Brunei pula ditanggung oleh Brunei. Jambatan ini telah mengambil masa selama 17 bulan iaitu bermula pada 15 Mei 2012 dan telah siap sepenuhnya pada 31 Oktober 2013.

Sebelum adanya jambatan Persahabatan ini, penduduk daripada Limbang terpaksa menggunakan feri kerana ingin menyeberang sungai. Jambatan Persahabatan telah membantu dari segi masa untuk mneyeberang sungai serta menjimatkan kos untuk membayar tambang feri.

Sebelum kewujudan Jambatan Persahabatan, penduduk terpaksa menggunkan feri untuk menyeberang sungai



No comments:

Post a Comment