Saturday, 6 June 2020

KEMEGAHAN JAMBATAN KEDUA PULAU PINANG


Jambatan kedua Pulau Pinang atau nama rasminya Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah ialah sebuah jambatan tol jalan raya kembar baharu di Pulau Pinang yang telah siap dibina sepenuhnya pada 1 Mac 2014. Jambatan yang dibina dengan kos RM 4.5 billion merentangi sepanjang 24 km dengan 16.9km di atas laut. Jambatan ini akan menghubungkan Batu Kawan di tanah besar dan Batu Maung di Pulau.


Gambar di atas menunjukkan jambatan kedua Pulau Pinang atau dikenali sebagai Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah


FAKTA MENARIK MENGENAI JAMBATAN KEDUA PULAU PINANG
1.      Kos pembuatan sebanyak RM 4.5 billion
2.      Berhubung dari Batu Maung ke Batu Kawan
3.      Pembinaan dari tahun 2008 hingga 1 Mac 2014
4.      Sepanjang 24 km dan telah dinobat jambatan terpanjang di Asia Tenggara
5.      Dikekalkan oleh Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB)
6.      Dibina oleh IJM, UEM Builders, Cergas Murni Sdn Bhd, SU Citra Sdn Bhd, IJM.
7.      Dirasmikan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu Perdana Menteri ke-6
8.      Had laju 80 KM/J. Had laju dicadangkan semasa dalam perjalanan di atas jambatan



Jambatan Kedua Pulau Pinang Pemangkin Sosioekonomi

11. Pelancongan

Jambatan ini telah menjadi ikon baharu industri pelancongan Pulau Pinang dan Malaysia. Jambatan ini mampu menarik lebih ramai pelancong tempatan dan asing. Selain itu ianya dapat memberi nafas baharu kepada produk pelancongan di Batu Maung dan Bayan lepas seperti Muzium Perang, Akuarium Batu Maung, Tokong Ular dan sebagainya. Jambatan ini juga sangat unik strukturnya dapat menarik perhatian pelancong tempatan dan tempatan yang ingin cuba laluan jambatan terutama pada waktu malam kerana ia dihiasi lampu warna-warni.

Jambatan Pulau Pinang yang kaya dengan lampu yang indah

2. Mengurangkan Kesesakan LaluLintas
25 peratus daripada 100,000 kenderaan yang menggunakan jambatan pertama setiap hari, sekali gus mengurangkan kesesakan lalu lintas di jambatan pertama. Sering diperlihatkan sebelum wujudnya jambatan kedua ini, jambatan pertama sangat sesak sehinggakan mengambil masa setengah jam untuk keluar dari jambatan pertama. Apabila adanya jambatan kedua ini, 25,000 kenderaan sehari menggunakan jambatan ini terutama kenderaan dari selatan.

Gambar di atas menunjukkan jambatan pertama yang mulai renggang

3. Peluang Pekerjaan
Kawasan Batu Kawan di tanah besar, yang sebelum ini agak kosong dan sunyi kini mula membangun dengan projek-projek perumahan, malah gedung perabot terkenal dari Sweden, Ikea, akan membuka cawangan keduanya di kawasan itu. Limpahan ekonomi itu jelas dapat dilihat apabila Ikano Pte Ltd iaitu syarikat francaisee bagi Ikea di Malaysia, Singapura dan Thailand bergabung dengan syarikat tempatan, Aspen Vision untuk membangunkan kompleks beli-belah serta kawasan perniagaan dan kediaman di Batu Kawan. Disini kita dapat lihat peluang pekerjaan semakin bertambah kepada penduduk di situ.

Gambar diatas menunjukkan Gedung Ikea dibuka di Batu Kawan

4. Tempat Rekreasi
Dibawah jambatan kedua Pulau Pinang ini, terdapat juga segelintir penduduk, pelancong tempatan mahupun asing menjalankan aktiviti beriadah. Contohnya, bermancing, berehat, berkelah dan sebagainya.

Kebanyakkan pelancong mahupun penduduk akan melakukan aktiviti rekrasi di bawah jambatan Pulau Pinang Kedua.

Apabila jambatan dibina, pelbagai aspek secara tidak langsung akan membangun dari segi aspek sosial mahupun ekonomi. Sekarang, jambatan kedua ini menjadi kebanggan penduduk di Pulau Pinang.




No comments:

Post a Comment